Lean - It's about time
'The most dangerous kind of waste is the waste we don't recognize' (Shigeo Shingo)

Expertise - Lean

LEAN gaat over het 'besparen van tijd in processen door waste te elimineren en flow te creëren'. In de praktijk slagen slechts een handvol bedrijven om echt lean te worden. Hoe komt dat ?

Hoewel Lean in essentie eenvoudig is, kan de implementatie ervan een uitdaging zijn. Veel organisaties proberen Toyota of een bevriend lean bedrijf te 'kopiëren'. Vaak is dat geen onverdeeld succes; er wordt te weinig rekening gehouden met de eigen context en business. Lean wordt vaak gezien als een set van tools dewelke in een afdeling moet worden toegepast, of soms ook als een kortetermijn bezuinigingsoefening.

Kan het anders ? Lean betekent, zoals bij elk initiatief van continue verbetering, een sterke link maken met uw bedrijfsstrategie. Bedrijven met een verschillend businessmodel - bv. productleiderschap versus kostleiderschap - hebben baat bij een andere toepassing van Lean.

Ten tweede, Lean is een bewuste keuze voor de lange termijn. Alsof je op een kruispunt staat: de keuze is dan links of rechts, niet half-rechts of half-links. Lean betekent namelijk een substantiële verandering en verbetering inzake operationeel beheer. Daar ligt de echte uitdaging. Zijn we bereid die keuze te maken?

Lean betekent tevens niet enkel oog hebben voor het financieel rendement op korte termijn. Dikwijls zijn we te sterk gefocust op willekeurige en kleinschalige initiatieven vanwege die financiële component. Dit is een valkuil als Lean (enkel) wordt ingezet om kosten te besparen. De kans is dan reëel dat Lean een negatieve bijklank krijgt. De organisatie voelt zich bijgevolg steeds minder betrokken bij elke herstart van een verbeteringsprogramma. Wie blijvend de vruchten willen plukken van een verbeterinitiatief, dient veelal eerst de globale aanpak te bepalen. Financiële resultaten zullen bij aangehouden inspanningen weldegelijk volgen.

Tot slot, Lean heeft betrekking op alle medewerkers en alle processen. Wanneer Lean slechts in één afdeling wordt toegepast (bv. Productie) dan ontstaat 'onbalans' in de organisatie. Men zal niet begrijpen waarom er (te) sterk wordt gefocust op de cyclustijden in productie, maar Lean minder of niet wordt toegepast in de niet-productieprocessen (verkoop, financiën, marketing, ...). Nochtans ligt ook daar een groot potentieel. Het betrekken van alle afdelingen en processen is een must om van Lean een volwaardig succes te maken.

Lean heeft zijn waarde bewezen, en de voordelen kunnen gigantisch zijn. Tenminste indien Lean rigoureus wordt toegepast in alle waardestromen (end-to-end), gekoppeld aan een langetermijnvisie. Deze voordelen zijn: geëngageerde medewerkers, kortere doorlooptijden, meer flexibiliteit in productmix, minder ruimte, minder voorraad, hogere klanttevredenheid, ... Als gevolg meer bottom-line winst.

Hoe kunnen we helpen ?

  • Lean Assessment - kwantificering van het AS IS-maturiteitsniveau
  • Lean Transformation - opstellen van een roadmap en begeleiden van de transformatie
  • Value Stream Mapping - identificeren van waardestromen, quick wins en verbetermogelijkheden
  • Huishouding - 5S-oefeningen uitvoeren over afdelingen en processen heen
  • Herkennen van 'verspillingen'- identificatie van alle soorten afval (en hoe ermee om te gaan)
  • Training - versterken en verankeren van de Lean-competentie in uw organisatie
  • ...

Benieuwd hoe uw organisatie een Lean benchmark kan worden ?